Hétről hétre aggasztóbb számokat produkálnak a közmédia műsorai. Habár az előző heti 15,2%-os átlag közönségarányhoz képest sikerült hat századot javítani, de így sincs mit kitenni az ablakba. Sem a Fábry, sem a Magyarország, szeretlek! nem került be a legjobb tízbe. Az Önök kérték is a tízes lista legalján kullog. Az M4 Sport húzóeseményei tartják az élen a helyüket: ezúttal a száguldó cirkusz Szingapúri Nagydíja lett az első. Vasárnap elindult az M5, de az első nap eredményeiből következtetve úgy tűnik, hogy a csatorna nem találta meg a közönségét... vagy inkább a közönség nem talált rá az új televízióadójára? Elindult az M5, érthetetlenül lecsupaszított Híradó grafika és az elmaradhatatlan heti top 8 a tovább mögött.
Átlagosan 100 magyar tévénézőből 1, de inkább 1 sem választotta a vasárnapi nap folyamán a vadonatúj kultúradót. A 37. héten hétfőtől szombatig még a paralimpia eseményeit lehetett látni az M5-ön, majd vasárnap egy egész napos élő bejelentkezésekből álló műsorfolyamban mutatták be a nézőknek az ismeretterjesztő-oktatási-kulturális csatornát. Ahogy többen is hangoztatták az M5-tel kapcsolatban: Magyarországon ez egy hiánypótló tévé, fontos küldetéssel. Számomra a modern közszolgálatiságnak és a régebbi korok televíziós szerkesztési elveinek egyszerre felel meg az M5. Modern, mert a technika vívmányait kihasználva egyszerre segít és oktat, míg klasszikus, mivel olyan nem kifejezetten televízióra szánt tartalmakat is közvetít, amit talán semelyik másik magyar adó. A kultúrmisszió feladata nem könnyű, viszont hálás és önazonos megbízatás. Az M5 célja nem az, hogy olyan nézőket csábítson el a kereskedelmi televíziók képernyői elől, akik a magukat celebnek nevező személyek hernyóevésében lelik a napi kikapcsolódást, hanem hogy megnyerje azokat, akik eddig nem találtak számukra hasznosnak és értelmesnek tartott programot. Ezért is nehéz az M5 küldetése, mivel a minőség nem jön át a számokon keresztül. A vasárnapi napon elért 0,5%-os napi átlagos közönségarány nem (feltétlenül) az M5 hibája, hanem a televíziónézőké (is).
Arculati rész következik: a múlt hét közepe óta figyeltem fel rá, hogy a nem M1-en sugárzott, de élőben átvett híradóknál egyáltalán nem jelenik meg a newsticker, az óra és az időjárás-doboz. Elsőre úgy tűnt, hogy csupán egy apró hiba lehet, de már sokadszorra nem mondanám, hogy véletlenül nem jelenítették meg ezeket a kiegészítő elemeket. Az egész Híradó grafika arra épül, hogy ezek az elemek fogják közre a lényeget, illetve ezzel lesz teljes az adás. Képen részlet a Duna mai déli Híradójából.
Szintén arculati ejnye-bejnye jár az M5-nek is, ahol már az egység apró szikrái is csupán csak a logóban pislákolnak. Az csak egy dolog, hogy más az adó grafikája. Az is egy dolog, hogy elüt az összes többi közszolgálati csatornától, de hogy az ajánló és reklám inzertek alatt játszott zene az konkrétan teljesen más – ez érthetetlen. Még a május végén felfrissült Petőfi Rádió is megtartotta a zenéjét – pedig meg voltam győződve, hogy ők lesznek az elsők, akik kilépnek a sorból. A tavaly nyáron indult M4 Sport is az Ákos által írt zene egyik variánsával dolgozik, de az M5 az bizony nem. Ez a csilingelés képzett egy olyasfajta egységet, ami teljessé tette a magyarországi közszolgálati televízió- és rádióadókat. Ezek után már azon sem lepődnék meg, ha a jövőben egyszer elindul az M<insert random number here>, vagy akármi, és a logója nem a kör, hanem egy négyzet alapra fog építeni. Mert miért ne?
Heti nézettségi top 8: